Thursday, April 15, 2010

bila kadang-kadang aku terkenang...

aku pernah berkahwin dulu, bukan bukan, bukan aku maksudkan suami aku yang sekarang. tapi dulu, yes, aku pernah bersuami lain. tapi bercerainya aku dari bekas suami aku, bukan nak tunjuk yang cerai tu jalan terbaik. sikit pun tidak, bukan senang nak decide pasal hidup, bukan senang nak cakap pasal perasaan. aku bukan nak beri gambaran pada orang yang cerai tu satu jalan. pada aku, cerai bukan jalan, tapi penamat. kahwin cerai bukan mainan mulut, nak kahwin, dah sayang, terus tolak tepi semua benda, konon dah sedia nak pikul tanggungjawab. tapi bila terbuat salah, dah mula rasa bosan sikit-sikit, ego lambung-lambung, hati dah mula lekat pada yang lain, terus nak bercerai.

sayang, hidup ni tak mudah. runtun hati aku bila dengar ura-ura kawan sendiri nak bercerai. bukan apa, aku terkilan. aku yang kahwin tak bermajlis, yang kahwin serba tak cukup, yang tersangat-sangat nak rasa nikmat hari perkahwinan macam yang kau dapat, cemburu dengan senangnya hidup kau berjalan, tiba-tiba kau nak buang macam tu je. semata-mata untuk rasa perit lepas bercerai yang aku rasa dulu.

sayang, hidup kan perlu tanggungjawab. pikul dan pikul, selagi kau terdaya, selagi tak salah. kau sendiri tahu kan, yang hidup perlu ada pahit, sebab bila ada pahit, baru kita tahu hargai yang manis.

Alhamdulillah, aku ada imam yang tahu bawa aku, tahu bimbing aku. yang akan imamkan keluarga kami dan aku tahu, aku tak nak hilang nikmat yang aku ada sekarang. untuk suami yang menjaga aku zahir dan batin, fizikal dan rasa, terus dan teruslah jaga aku. sebab aku tahu aku tak mampu untuk rasa perit. sebab aku yakin, cerita aku tertulis dalam kitab hidup kau. dan aku harap, akhir kita nanti, tetap aku dengan kau.

blog comments powered by Disqus
© I'm Mrs.Mummy -Authorised by -Mrs.Mummy