Tuesday, March 30, 2010

untuk 89 hari lagi

hari ni aku sedih lagi, mungkin sebab mimpi buruk semalam or mungkin sebab memang benda buruk bakal jadi. or mungkin sebab aku dah tak perlu cari sendiri pengganti untuk aku, sebab dia sendiri dah mencari sendiri.

' sabarlah awak, esok je awak bakal jumpa dia depan-depan. tak lama pun. kalau esok awak nak tengok puas-puas, silalah. saya pejam mata, saya pekakkan telinga, saya bisukan mulut saya. pilihlah sepuas hati awak.tapi jangan lupa pesan saya, carilah yang sesuai dengan anak saya. kalau nanti yang awak pilih tak sesuai dengan anak saya, saya tahu, awak mesti sedaya upaya nak sesuaikan dorang kan? kalau itu yang terbaik, awak doakanlah, supaya saya jadi redha, ikhlas nak cakap semua ni pada awak nanti. '

satu hari nanti, haah, satu hari nanti, aku pun nak rasa apa yang orang lain rasa. ketawa macam orang lain, senyum macam orang lain, menangis macam orang lain. sebab aku bosan cuba dan cuba jadi kuat bila aku sendiri tahu yang aku tak mampu. aku bosan jadi orang lain semata-mata nak jaga hati orang lain. sebab hati aku hancur, hati aku sakit sangat bila kenangkan balik masa-masa, peluang-peluang yang aku buang macam tu je. aku jadi sedih, bila tengok cerita-cerita lama aku, bila benda, orang, semua yang aku rindu, depan mata tapi aku langsung takde daya nak dekat, nak sentuh, nak jadi macam dulu.

insyaAllah, lagi 89hari untuk aku pegang anak aku. kalau selamat lahir anak aku nanti, tak dapat pakai baju pengantin macam orang lain pun aku sanggup, tak berkenduri kendara pun aku sanggup. cukuplah sekadar sijil nikah sekeping yang aku ada sekarang. kalau lahir anak kecil aku nanti, aku tak kisah untuk buang semua cita-cita masa muda aku, nak majlis kahwin besar, nak bersalin baju banyak-banyak, nak ada album kahwin, dengan gambar berkeping-keping. asalkan yang satu ni selamat jenguk dunia. makin lama aku makin faham perasaan mak aku, apa yang dia korbankan untuk aku selama ni. mak aku bukan macam mak korang, bukan macam mak siapa-siapa. sebutlah apa pengorbanan mak korang, pada aku mak yang satu inilah yang tak pernah tumpah pun airmata untuk diri sendiri, tapi untuk anak-anak yang tak tahu kenang budi ni. 

untuk 89 hari yang tinggal ini, siap sediakanlah aku. untuk semua benda yang aku bakal tahu, untuk semua rahsia yang bakal diberitahu, untuk semua air mata aku yang bakal jatuh.

blog comments powered by Disqus
© I'm Mrs.Mummy -Authorised by -Mrs.Mummy